Írta: Katona Noémi
A Csiki Iskolakert Tanösvény vezetőfüzetét igyekeztünk eleve úgy megalkotni, hogy szinte bármilyen kert, park felfedezésére, bejárására, mélyebb megismerésére alkalmas legyen, akár iskolai foglalkozáson, akár közös családi program színesebbé tételére. Kissé nagyobb gyerekek önállóan is kalandozhatnak a kert szegleteiben vezetőfüzetünk segítségével, hogy jobban megismerjék annak lakóit. Lássuk hát, kik is azok?1. AZ ISKOLAKERT MADARAI
Kedvesek, szépek, érdekesek, jól esik nézni,
hallgatni őket, közben pedig védik a kertet pl. a rovarok káros
túlszaporodásától. (Egy széncinege egy évben 1,5 kilónál is több rovart eszik
meg. A világ összes rovarevő madara pedig évente 400-550 millió tonna rovart,
ami körülbelül annyi, mint amennyi húst és halat az emberiség fogyaszt el egy év alatt!)
Mi
kell a madaraknak? Zavartalan fészkelőhely (cserje, lombos fa, odú); eleség
(télire rendszeresen feltöltött etető és fák, bokrok rajtuk maradó terméssel,
bogyóval); víz (jó ha van itató).
Felfedezni való: Megnézheted, hogy a Madártani Egyesület alábbi tablóján lévő madárfajok közül hányat láttál már a környéken. Nézz körül, hátha most is látsz egy-két madarakat a kertben! Felismered őket, tudod mi a nevük? Keresshetsz etetőket és mesterséges odúkat is a közelben! (Segíthet „Az iskolakert jellemző, őshonos fái” tábla.)
Kép forrása: MME2. KONYHAKERT, VETEMÉNY
Már 20 négyzetméteren is lehet természetközeli
kertünk. Ehhez engedjünk teret a természetes
folyamatoknak, illetve másoljuk le őket! A növényeket a nekik megfelelő
helyre ültessük (talaj minősége, napfény, víz-viszonyok stb.)! Sokféleség: minél többféle növény van a kertben, annál
kisebb kárt okoz közöttük egy betegség. Ismerjük meg a növények, állatok
tulajdonságait, vegyszerek helyett használhatunk védőnövényeket,
növénytársításokat!
Néhány
védőnövény: a büdöske drótféreg, fonálféreg, sárgarépalégy ellen; a körömvirág
fonálféreg és levéltetű ellen; a kakukkfű, a levendula és a zsálya
hangyariasztó; a fokhagyma lisztharmat, szürkepenész, fonálféreg,
burgonyabogár, lótücsök, földibolha ellen.
Növénytársítások pl.: a hagymák és a répafélék védik egymást
(répalégytől és hagymalégytől); kukorica-futóbab-tök: a kukoricára a bab
felfuthat, a bab cserébe takarja a tövét (kiszáradástól véd), és tápanyagdús talajt
biztosít, a tök pedig a bab után tovább takarja a talajt, és gyomelnyomó is.
Felfedezni való: Felismered valamelyik növényt az iskola konyhakertjében? Látsz itt valamit az előbb említett védő- és társnövények közül?
3. VÍZ, ESŐVÍZ, ESŐVÍZGYŰJTÉS
A szilárd burkolatokról lefolyó esővíz
hasznosítása mellett nagyon fontos, hogy a
talaj is sok vizet tudjon elraktározni. Ehhez az kell, hogy:
- Jusson
bele elég! A kopár talajfelszín könnyen összetömörödik, és a víz elfolyik
róla, mielőtt mélyebbre szivároghatna. Ha növényzet takarja, akkor átereszti a
vizet, a gyökerek pedig levezetik azt a mélyebb rétegekbe is: pl. vadvirágos
gyep, talajtakaró növények (ibolya, kis télizöld), bokrok, fák.
- Meg
is tudja tartani! Minél lazább szerkezetű a talaj (gyökerek is lazítják), és
minél nagyobb a szervesanyag-tartalma (lebomló növényi hulladékból – pl. avar,
komposzt), annál több vizet képes magába zárni. Mint egy nagy szivacs! A
növények ezt a vizet szép lassan fel tudják majd venni.
Felfedezni való: Nézz szét a környéken! Szerinted hol lehetne javítani a talajfelszín állapotán és hogyan?
4. TALAJ ÉS KOMPOSZTÁLÁS
A növényi és állati (szerves) hulladékot a lebontó szervezetek
(baktériumok, gombák, férgek, ízeltlábúak) alakítják át a növényeknek felvehető
anyagokká. Ők többnyire a talaj párás, hűvös, sötét mélyén érzik jól magukat:
- Növényzet
a gyepszinten: Véd a tűző naptól, a kiszáradástól, és alatta lazább a talaj
szerkezete.
- Ahol nem lehet növénytakaró, ott mulcsozhatunk (fedjük a felszínt
vegyszermentes fanyesedékkel, avarral, szalmával stb.).
- Lehetőleg ne forgassuk ásással a felszínre a talajlakókat, csak lazítsuk fel
a földet ásóvillával!
Felfedezni való: Keress kisebb avarkupacot,
korhadó ágakat, nagyobb követ a földön, és kukkants be alá! Hátha találkozol néhány lebontó
állatkával: szárazföldi ászkarákkal („pincebogár”) vagy ezerlábúval.
NE bántsd, csak figyeld őket, aztán óvatosan helyezd vissza a menedéküket!
5. BEPORZÓK ÉS RAGADOZÓK
Természetközeli kertben vegyszerek helyett a levéltetűt írtja pl. katica, fátyolka, zengőlégy,
pók; a cserebogarat és lárváját
rigó, veréb, varjú, sün, cickány, vakond; a meztelencsigákat rigó, sün, vakond, varangy, ásóbéka, cickány,
futóbogár, futrinka. Érdekesség az éticsiga, aki bár időnként zöld növényt is
eszik, de a korhadék az alaptápláléka, és szívesen fogyasztja más csigák
tojásait is!
A
kis ragadozók érdekében építhetünk: rovarhotelt (ág- vagy nádköteg, lyuggatott
fatönk); gyíkvárat (napsütötte kőhalom); békagarázst, süntanyát (farakás,
gallykupac, avarkupac); denevérodút fából.
Engedjük el a „fertőtlenítési
kényszert”! Fontos, hogy egy természetközeli
kert soha sem lesz teljesen „kártevő-mentes”, mindig élnek viszont olyan
állatok is a területen, akik számukat kordában tartják. Az egészséges egyensúlyban lévő életközösségben nincsenek
abszolút „hasznos” és „káros” szereplők.
Például
mindig lesznek a kertben levéltetvek, de nem akkora számban, hogy komoly kárt
okozzanak. Kellenek is, hiszen ők biztosítják pl. a terület katicáinak a
fennmaradását, akik egy esetleges tetű-áradat ellen fel tudnak lépni. A rigó
egyik kedvenc eledele pedig éppen a „talajjavító” földigiliszta, de emellett
rengeteg csigától, cserebogártól szabadítja meg növényeinket. A vakond lehet,
hogy néha véletlenül kitúr egy-két növényt a veteményből (nem eszi meg!, csak
arra ásta a járatot), viszont ő is kíméletlenül irtja a pajort és a csigákat. Minden őshonos
faj jó helyen van tehát, az
arányokat pedig egy egészséges rendszer be tudja állítani, a kilengéseket
helyre tudja billenteni.
Felfedezni való: Keress nyíló virágot (ágyásban, bokron, fán), és figyeld meg, hogy látogatja-e beporzó rovar! Vagy nézz körül a kertben, hol lehetne még „ragadozó-menedéket” kialakítani, pl. a sünöknek, békáknak egy avarkupacot bokrok tövébe felhalmozva.
6. AZ ISKOLAKERT FÁI I.
A
fák a testi jólétünk mellett lelki
jólétünkhöz is hozzájárulnak. Jó nézni őket, hallgatni lombjuk susogását,
kellemes a közelükben lenni. Ne feledkezzünk el azonban a cserjékről, bokrokról sem! Az a jó, ha a talaj és a lombkoronaszint
közötti tér sem marad üresen, hanem cserjék
látják el benne a levegő-tisztító, a klíma-kiegyenlítő és egyéb feladatokat.
Például a szél ellen akkor a legvédettebb a kert, ha a fák alatt sem tud teljes
erőből befújni, a bokrok alja pedig olyan búvóhelyet, élőhelyet biztosít, amire
egy fa nem alkalmas.
Felfedezni való: Nézegesd a különböző fafajtákat, és tanulmányozhatod kérgüket, alakjukat,
ágrendszerüket, továbbá évszaktól függően levelüket, virágjukat, termésüket is. Beazonosításukban segíthet az oldal alján látható összeállítás, és az induló
állomáson látható „Az iskolakert jellemző, őshonos fái” tábla is!
Őshonosak azok a fajok, amik természetes módon vannak jelen egy élőhelyen, legalább kétezer éve. Ott fejlődtek ki, vagy spontán módon terjedtek el, nem pedig (tudatos vagy véletlenszerű) emberi beavatkozás eredményeként. Ellentéte az idegenhonos vagy jövevényfaj, amelyet behurcoltak, vagy betelepítés útján került hozzánk. Egy idegenhonos fajt akkor nevezünk invazívnak, ha tagjai már tudatos emberi közreműködés nélkül is olyan hatékonyan tudnak terjeszkedni, hogy közben kiszoríthatják az őshonos fajokat, felborítják az élőhely egyensúlyát, akár teljesen tönkre is tehetik azt.
Felfedezni való: Megpróbálhatsz beazonosítani néhány konkrét őshonos
fafajt a közelben. Felismered a juhart, a hársfát, a nyárfát vagy a kőrist? Használhatsz fa-határozót is, vagy kérj segítséget egy témában jártas ismerőstől! A 7. állomáson
található panorámaforgató játék (alább is látható) képeit is érdemes lehet megnézegetni.
A fenti kép forrása: Patkós Stúdió